Sønderhå-Hørsted Sparekasse rakte ud til os, fordi de manglede en ny sparekassedirektør, som ikke kun havde en stærk faglig profil, men som også besad evnen til at være en god og empatisk leder. I sparekassen vægtes medarbejdernes trivsel og udvikling højt, og det var derfor vigtigt at finde en direktør, som kunne formå at opretholde medarbejdernes motivation. Derfor ville kerneopgaven i stillingen i høj grad centrere sig omkring personaleledelse og udvikling af virksomhedskulturen
Som sparekassedirektør skal man igennem en fit & proper-vurdering hos Finanstilsynet, som først kan foregå, efter vedkommende er blevet ansat. For at blive godkendt til en fit & proper, skal man leve op til nogle krav, som blandt andet indebærer, at man har de rette faglige kompetencer og erfaringer, samt at man har et godt omdømme. Der lå altså en ekstra udfordring i, at direktøren efter ansættelse skulle igennem yderligere vurderinger. Det gjorde, at vi skulle være ekstra grundige og skarpe på vores search samt udvælgelsen af kandidater. Fordi der i stillingen var fokus på personaleledelse, var det vigtigt at finde en med erfaring på området, som medarbejderne kunne sparre med. Det var samtidig vigtigt for os at få en klar fornemmelse af arbejdsmiljøet i sparekassen samt medarbejdernes forventninger til deres nye leder. Derfor afholdt vi indledende samtaler med sparekassens medarbejdere, hvor vi fik indblik i, hvilke kvaliteter de ønskede i en kommende direktør. Medarbejderne gav udtryk for, at de ønskede en direktør, som både evnede at være en god leder, men også en de kunne snakke med, og som formåede at være tilgængelig og nærværende. Derudover skulle det også være en, der var villig til at engagere sig i lokalsamfundet, og som ikke var bleg for at stille sig op foran større forsamlinger, når det var nødvendigt. Samtidig skulle vedkommende have relevant erfaring inden for økonomi, finans eller lign. fra eksempelvis bank- eller finansbranchen. Vi skulle altså finde en kandidat, der både besad en stærk faglig ballast, men som samtidig var menneskeorienteret.
På baggrund af medarbejderinterviews og samtaler med bestyrelsen fik vi udarbejdet et effektivt stillingsopslag, som i sig selv resulterede i mange ansøgere. Vi lavede naturligvis også search, som vi plejer, men fordi sparekassen er et lokal kendt og veldrevet pengeinstitut, resulterede stillingsopslaget i sig selv i et fornuftigt felt af kvalificerede kandidater. Vi afholdt de første samtaler, hvor vi undervejs havde flere gode samtaler med sparekassens bestyrelse, som involverede sig konstruktivt i processen. Til de afsluttende samtaler fik de udvalgte kandidater mulighed for at møde den samlede bestyrelse. Generelt bar samtalerne præg af gode dialoger, hvor der blev spurgt nysgerrigt ind begge veje. Derudover skulle kandidaterne komme med deres bud på en løsning til en case, de var blevet præsenteret for. I sidste ende var det bestyrelsen, der stod for den endelige ansættelse.
Stillingen endte med at gå til Viggo Jensen. Han kom fra Mors og var derfor lokal kendt, hvilket blev anset som en fordel, da sparekassen lægger stor vægt på at engagere sig i lokalsamfundet. Han var yderst faglig dygtig og erfaren inden for især kreditområdet og havde senest siddet som kreditchef i en leasingvirksomhed. Derudover havde han flere års erfaring fra flere bankvirksomheder og havde taget en ledelsesuddannelse, som han gerne ville tage yderligere i brug. Det menneskelige aspekt af stillingen tiltalte ham derfor meget, og han var samtidig stærkt motiveret til at tage det sidste skridt op og blive direktør. Vi rådførte os løbende hos Finanstilsynet, som vi havde en god dialog med. Derfor blev han som forventet også godkendt til den endelige fit & poper-vurdering uden problemer.
Porsborgparken 8C, 9530 StøvringC
Telefon: +45 93 97 59 75
E-mail: nysgerrig@asgaardrecruitment.dk
CVR: 37046477
I så fald er det ikke os. Vi oplever for tiden, at mange spørger ind til henvendelser fra en person, som udgiver sig for at være ansat hos Asgaard Recruitment. Vedkommende anvender WhatsApp og SMS til at komme i kontakt med folk under påskud af at have spændende jobmuligheder.
Vi vil gerne understrege, at vedkommende intet har med os at gøre. Henvendelserne er forsøg på svindel, og derfor vil vi gerne opfordre til, at man blokerer eller anmelder vedkommende – eller andre – hvis man bliver kontaktet. Ligeledes opfordrer vi til, at man undlader at klikke på links, som fremsendes. Asgaard Recruitment bruger ikke Whatsapp som kommunikationsform, og derfor er henvendelser på dette medie ikke seriøse.
Heldigvis har mange gennemskuet, at disse beskeder ikke er reelle henvendelser og givet os besked. Vi vil gerne takke alle, som har forsøgt at hjælpe ved at informere os. Det sætter vi stor pris på.
Er du i tvivl om, hvorvidt du er blevet kontaktet af en medarbejder ved Asgaard Recruitment, så henviser vi til vores hjemmeside, hvor alle rekrutterings- og searchkonsulenter fremgår af medarbejderoversigten.