Employer branding

Del dette indlæg

Del på linkedin
Del på facebook
Del på twitter
Del på email

Employer branding

Begrebet employer branding har eksisteret i lang tid. Men i dag hører man begrebet blive brugt, da det i stigende grad bliver vigtigt at fokusere på at tiltrække de rette kandidater til specialiserede stillinger i en virksomhed. Her er det naturligvis essentielt at skabe en fortælling om, at din virksomhed er et godt sted at skabe sin professionelle karriere ved hjælp af værdibaseret fortælling, som er troværdig og henvender sig optimalt til den rigtige målgruppe.

I dag findes der så mange forskellige virksomheder, at det kan være enormt værdifuldt at skabe en indsigt i, hvordan det er at være medarbejder i netop din virksomhed. Dermed får man et markant forspring blandt de virksomheder, der søger samme type af kandidater – og dermed også den oplagte mulighed for at tiltrække de bedste af de bedste inden for et specifikt fagområde. 

Hvad er employer branding?

Branding er at skabe forståelse for en virksomheds kerneprodukt, service og/eller værdier. Når man taler om employer branding, tilføjer det det ekstra lag, at der også findes nogle særlige værdier i virksomheden som arbejdsplads. En særskilt arbejdsgiver-branding. Når en virksomhed prioriterer employer branding, sker det for at skabe en bestemt opfattelse af eller et bestemt ry om det at arbejde hos virksomheden. Det gør man typisk ved at fortælle om den værdi, man som arbejdsgiver giver videre til sine medarbejdere.  

I en verden, hvor vi hele tiden bliver tættere og tættere forbundet gennem digitale netværk, resulterer det også i, at jobmuligheder udvides. Derfor er det af høj værdi at skille sig ud fra mængden for at tiltrække, rekruttere og fastholde den nødvendige arbejdskraft, der skal til for at opnå dine målsætninger. Og det er også ud fra denne nye konkurrencesituation, at employer branding har fået sin nuværende status som noget, der ikke bør overlades til tilfældighederne.  

Man kan påstå, at enhver given virksomhed allerede har et employer brand, selv om man ikke har dyrket det aktivt endnu. På den måde tiltrækker man måske kandidater indirekte via omdømme skabt af medarbejdere, der arbejder eller har arbejdet der – og på den måde opbygges et employer brand langsomt over tid. Vælger man at gå lidt mere aktivt til værks, har man naturligvis langt bedre kontrol over at få skabt en mere tydelig forståelse for arbejdspladsen.

Hvordan udarbejder man en fornuftig employer branding-strategi?

Når du skal i gang med employer branding kræver det, at du har en forståelse for, præcis hvad det er for nogle talenter, du har brug for og derfor gerne vil tiltrække. Her kan du eventuelt begynde med at analysere lidt på, hvad det er for nogle karrieremuligheder og -forventninger, som de pågældende talenter har. Hvilken kultur trives de i, og hvad er det, der driver deres motivation i det daglige arbejde. Måske har du allerede nogle medarbejdere, der er gode repræsentanter for den kultur, du gerne vil udstille eller bygge op.

De arbejdskulturelle nedslag bør selvfølgelig holdes op imod virksomhedens grundlæggende værdier og mål. Og det er i denne kombination, at du sandsynligvis er i stand til at definere ret konkret, hvad det er, du og din virksomhed kan tilbyde dem, der arbejder der. Når værdien skal formidles til potentielle kandidater kan det være en rigtigt god ide at bruge konkrete tal og data, der fjerner enhver mistanke om subjektive holdninger og luftige værdier, som ikke er lige så troværdige og måske heller ikke altid stemmer overens med virkelighedens verden.

Få professionel hjælp til employer branding hos Asgaard Recruitment

I vores arbejde med rekruttering har vi opbygget en specialiseret erfaring med at tiltrække de rigtige kandidater til virksomheder, der har brug for specifikke kompetencesæt. Her har vi naturligvis også set værdien af og det stigende behov for at have en solid employer branding-strategi. Vores kerneopgave består i at hjælpe dig med at facilitere tiltrækningen af toptalenter inden for vidt forskellige brancher og dermed også sørge for, at du har de bedste forudsætninger for at nå dine målsætninger.

Med udgangspunkt i vores omfattende branchekendskab kan vi hjælpe dig med at identificere de punkter, I skal fokusere på, så I får den ønskede effekt. En effekt, som gør de omkostningstunge rekrutteringsprocesser lettere og sender et tydeligt signal, der differentierer jer fra andre lignende virksomheder på markedet.

Så kontakt en af vores rekrutteringskonsulenter i dag og få en dialog om, hvordan I får jeres virksomhed gjort til en attraktiv arbejdsplads for de fagpersoner, jeres fremtidige succes afhænger af. Vi er med jer gennem hele processen – for et tæt samarbejde er med til at sikre, at din virksomheds identitet fremstilles på den optimale måde.

Kontakt os - vi svarer indenfor 24 timer

Man – tor 7:00 – 16:30

Fre 7:00 – 15:30

Addresse Langerak 17, 9220 Aalborg Ø

Hvis du vil læse mere

Employer branding

Employer branding

Employer branding Begrebet employer branding har eksisteret i lang tid. Men i dag hører man begrebet blive brugt, da det i stigende grad bliver vigtigt

Spørgsmål til jobsamtalen

Spørgsmål til jobsamtalen

Gode tips og spørgsmål til din jobsamtale OK. Så du har udfærdiget et godt CV og skrevet en god motiveret ansøgning, som har sikret dig