Bruger du data eller mavefornemmelse, når du ansætter?
Hvilket fundament kan og bør man rekruttere på? Et hint: balance!
Med vores jordbundne nordjyske værdier mener vi, at rekruttering skal have fokus på mennesket – og ikke betragte tests og CV som facit.
Vi skal være professionelle, ordentlige og grundige i rekrutteringen, men først og fremmest skal rekrutteringen være træfsikker. Så hvordan praktiserer du bedst rekruttering, der kan alt det?
Det gør du ved at lytte, indsamle viden og facilitere en gennemsigtig rekrutteringsproces.
Det handler med andre ord om at finde den gyldne mellemvej mellem tests, fakta, intuition og nærvær.
Er du nysgerrig på, hvad tests kan bidrage med i rekrutteringen?
Så har vi taget en snak med BMA Regnskab om, hvordan tests påvirker kandidatfeltet og præsenteret TT-38, som er en mere kompleks personprofil.
Vi mener, at data skal fungere som udgangspunkt for dialog. Data skal forhindre, at vi bliver fastlåste i vores forestillinger. Data skal tilføje endnu et forståelseslag til mennesket overfor os, om de kan trives i den givne stilling og ikke mindst om de kan løfte den – dét er nøglen til den træfsikre rekruttering, vi er så stolte af at kunne levere.
Derfor har vi kigget indad: hvad er vores anbefalinger til, hvordan man kan finde denne nødvendige balance mellem data og mavefornemmelse, når man selv rekrutterer i virksomheden? De tre råd får du lige her.
Glem ikke fokus på det bagvedliggende
Når du læser et CV, så kan det ikke undgås (og det skal det heller ikke), at du danner dig et indtryk af afsenderen – men forhold dig ydmygt og åbent velvidende, at du ikke har det fulde billede – endnu.
Vær nysgerrig på, om der er modsætninger, nye argumenter og andre perspektiver
Hvis du bruger analyser og tests, så brug dem som et dialogværktøj. Når du indgår i dialog med personen bag profilen, får du endnu mere værdifuld viden – viden som du kan bruge i kvalificeringen – eller diskvalificeringen – af din intuition.
Gør dit forarbejde og lyt til din intuition – men lad dig ikke rive med
Hvis du skal rekruttere til andre end dig selv, så skal du ikke kun have dit eget match for øje, men også dine kollegers. Det er svært, og det kræver træning. Først og fremmest skal du være grundig i dit forarbejde, så du kan underbygge mavefornemmelsen. Hvilken kultur skal kandidaten ansættes ind i? Hvad er jeres ønsker og behov til den nye medarbejder? Når du har den viden, kan du forholde dig kritisk til din mavefornemmelse og kvalificere din intuition.
Det er altså ikke data eller mavefornemmelse, men data og mavefornemmelse
Hvis vi skal opsummere vores vigtigste pointe om, hvordan du kan arbejde med data på en konstruktiv og berigende måde, så er det at skabe balance mellem ’data’ og ’mavefornemmelse’ ved at forholde dig åbent og nysgerrigt.
Vi praktiserer det hver gang, vi møder kandidater, lige fra første kontakt til sidste. Og vi bliver gang på gang overraskede over de mennesker, vi sidder overfor og den indsigt, det bidrager med nysgerrigt at bringe dialogværktøjer i spil.
Er du også nysgerrig på, hvordan vi kan skabe træfsikker rekrutterings hos dig?