Hjemmearbejde – pludselig blev det muligt at sidde hjemme i skjorte og underdrenge at arbejde
Hjemmearbejde, distancearbejde, fjernarbejde, remote work – der er mange betegnelser for og udgaver af det at udføre sit arbejde væk fra arbejdspladsens adresse. Efter en nedlukning, hvor medarbejdere i massevis blev flyttet fra hæve-sænkebordet på kontoret hjem til spisebordet, har flere virksomheder og ansatte fået øjnene op for alternative arbejdsformer. Vil du blive lidt klogere på remote work og hjemmearbejde, så læs med her, hvor vi ser nærmere på fordele, ulemper, tendenser og de krav, som sådan en ændret arbejdsform kræver.
Lad os først lige blive enige om, hvad det er, vi her taler om. For som nævnt, er der både mange betegnelser og udgaver. Overordnet så taler vi om arbejde, der udføres et andet sted end på arbejdspladsen. Og vi bevæger os i udgaver lige fra det at arbejde en halv dag hjemme før tandlægebesøget (oftest kaldet hjemmearbejde) til at sidde i den anden ende af landet eller kloden, og aldrig møde ind på en arbejdsplads (oftest kaldet ’remote work’ eller ’at arbejde remote’). Fælles for varianterne er, at det oftest er arbejde, der udføres via telefon og computer. Det er selvsagt ikke maskinarbejderen eller kassemedarbejderen i Netto, der kan arbejde remote.
Bekymringerne, om hvad hjemmearbejde ville føre med sig, stod i kø, da landet lukkede ned. For hvad sker der egentlig med motivationen, når chefen eller kollegaen ved siden af er erstattet af vasketøjet, opvasken og fjerneren? Tjae, det gik faktisk ikke helt ad Pommern til – med motivationen altså. Store dele af hjemsendte Danmark øgede deres produktivitet. Ovenikøbet, eller måske netop derfor, satte mange medarbejdere stor pris på den fleksibilitet, som hjemmearbejdet også bragte med sig.
Ændrede prioriteter hos medarbejderne
I Asgaard Recruitment oplever vi, at mange kandidater, under rekrutteringsprocessen, spørger væsentligt mere ind til hjemmearbejde end tidligere. Især efter corona. Mange ansatte har fået øjnene op for, hvad fleksibiliteten kan bidrage med derhjemme med den sparede transport, tidligere afhentning af små børn mv.
Men har vi så en stor arbejdsmasse, der kun ønsker at arbejde hjemmefra, kunne skeptikeren spørge. Det korte svar er: Nej. Der er to grupper; dem for hvem det er et krav at kunne arbejde hjemme eller remote og dem, der blot ønsker, at muligheden er der. Sidste gruppe er den største, og sandheden er nok, at det i høj grad er den frihed, det giver at have mulighed for at arbejde hjemme, der tiltaler folk. Så er I, i din virksomhed, lidt skeptiske over for at give medarbejderne friere tøjler ift. hvor de arbejder, så er vores helt klare anbefaling at være åben over for hjemmearbejde og se de fordele, der er i det.
Ændrede krav til lederen
At de fysiske rammer ændres så markant, stiller naturligvis andre krav til både virksomhed og leder – her taler man blandt andet om begreber som distanceledelse.
For hvordan leder man, når man ikke har samme føling med medarbejderne? Hvad sker der med dynamikken, trivslen og kulturen, når flere eller alle medarbejdere sidder derhjemme (eller på den anden side af jorden, for den sags skyld) og arbejder. Hvad med de sjove og skæve idéer, der sker ved det tilfældige møde ved kaffemaskinen, eller de lidt trætte suk eller sveden på panden, som kollegaen ikke ser og ikke lige får spurgt ind til?
De ændrede rammer sætter utvivlsomt virksomhederne på (et andet) arbejde. Vi har samlet lidt tips til, hvad man som virksomhed med remote eller hjemmearbejdere, skal være opmærksom på.
Tips til ledere med hjemme- eller remote arbejdere
- Vær OBS på, at al kommunikation ikke kommer til at foregå digitalt. Giv eksempelvis et kald under frokostpausen og husk at invitere medarbejderen ind til en kop kaffe engang imellem
- Overdrag og følg op på opgaver pr. telefon eller videoopkald
- Husk at tjekke ind med medarbejderne og husk at planlægge det aktivt
- Husk selv at være tilgængelig, så dine medarbejdere kan få fat på dig, også ved de små spørgsmål
- Husk den uformelle kommunikation
- Husk det sociale
- Hav den specifikke medarbejder in mente – ikke alle er lige sociale
- Og sidst, og selvfølgeligt: Helt lavpraktisk. Der skal være styr på de digitale kommunikationslinjer.
Hvor arbejder vi fra i fremtiden?
Hvor arbejder vi fra i fremtiden?
Der er intet, der tyder på, at der bliver mindre hjemmearbejde. Vi har oplevet, hvordan det var muligt under corona. Hos mange af vores samarbejdspartnere ser vi også stor åbenhed omkring hjemmearbejde, naturligvis afhængigt af, hvordan jobfunktionen tillader det.
Vi oplever også, at ønsket om større fleksibilitet ift. hvor man arbejder afhænger af, hvor medarbejderen er i sit liv. Ofte ser vi småbørnsfamilier efterspørge det. Det kan også afhænge af, hvor man er i sit ansættelsesforhold. Er man eksempelvis ny, kan der være god grund til at være mere på selve arbejdspladsen for så senere at arbejde mere hjemmefra.
Vores klare anbefaling er at være åben for hjemmearbejde og have en åben dialog om, hvad der fungerer bedst for både medarbejder og virksomhed. Stadig skeptisk? Du får lige lidt flere positive sider af remote eller hjemmearbejdet til at slutte af på, værsgo’:
Fordele ved remote eller hjemmearbejde
- Skal du besætte en meget specialiseret stilling, så overvej, om du med remote eller hjemmearbejdsdage kan gøre stillingen interessant for et større opland
- Fleksibilitet efterspørges, så det er et konkurrenceparameter for at tiltrække de allerbedste medarbejdere
- Der kan spares fysiske arbejdspladser.
Sidder du tilbage med spørgsmål til emnet eller gerne vil drøfte, hvad hjemme- og remote arbejde vil betyde for din virksomhed. Så giv os endeligt et kald.