De to centre Thorhallen Jels og Røddingcentret var to selvstændige centre, som skulle fusioneres under navnet Jels-Røddingcentrene. I den forbindelse manglede de en centerleder, som skulle stå i spidsen for at lede begge centre. De to centre ligger relativt tæt på hinanden, og byerne har samtidig en tæt relation. Derfor havde Jels-Røddingcentrene et ønske om at skabe nogle synergier, som den nye centerleder skulle være med til at danne rammerne for. De søgte derfor en leder, som kunne formå at skabe en fælles retning på trods af den fysiske adskillelse. Livet som centerleder er en livsstil, og derfor ville det være en fordel, hvis den kommende centerleder kunne være på stedet inden for en tidshorisont på 30-40 minutter.
Det var vigtigt for Jels-Røddingcentrene at finde en, der havde erfaring med ledelse, men specifik brancheerfaring var mere en bonus end et krav. Derudover skulle vedkommende have erfaring med økonomi, da en del af opgaverne ville indebære økonomisk styring. Centrene er selvejende, hvilket indebærer, at pengene skal geninvesteres i centrenes vedligehold og udvikling. Derfor var det vigtigt, at den nye leder havde sans for at prioritere økonomisk i forhold til projekter. Det betød, at lederen skulle være i stand til at træffe velovervejede beslutninger om, hvilke projekter der ville give størst værdi og fremme centrenes langsigtede mål. I den forbindelse skulle den nye leder også være i stand til at administrere budgetter effektivt og sikre, at ressourcerne fremadrettet bliver brugt på en måde, der understøtter centrenes vision.
Jels-Røddingcentrene er præget af en dybt forankret kultur, hvor man løfter i flok, og det var derfor vigtigt, at den nye leder havde det rette mindset om at lede med et godt eksempel. Selvom det ikke blev forventet, at centerlederen skulle deltage i opvasken, så var det en værdsat personlig egenskab, hvis vedkommende var villig til at træde til og bidrage, hvis behovet skulle opstå. Dog var det vigtigt, at vedkommende havde blik for medarbejdernes kompetencer og var komfortabel med at uddelegere opgaver til dem. Det skulle være en, der gik forrest, og som samtidig var en imødekommende og empatisk leder, hvor døren altid stod åben for alle. Vi skulle altså finde en erfaren leder, som besad nogle stærke menneskelige og økonomiske egenskaber.
I den indledende proces afholdt vi medarbejdersamtaler med afdelingslederne for at få en forståelse for, hvilke egenskaber de havde behov for, at deres kommende leder besad. I den forbindelse havde vi som en ekstra service et TT38-forløb, hvor afdelingslederne fik udarbejdet en TT38-profil, som vi efterfølgende gav dem feedback på. Det gav os både et dybere indblik i, hvilken type leder der manglede i teamet, men også mulighed for at fortælle den kommende leder, hvad vedkommende ville overtage. Afdelingslederne var godt rustet til at varetage opgaven midlertidigt, og de var derfor villige til at vente på den helt rigtige kandidat. Vi havde derfor ingen deadline, men arbejdede naturligvis med opgaven, som vi plejer – nemlig grundigt og effektivt.
Vi havde god aktivitet på stillingen både i forhold til vores search, men også folk der selv søgte. En stor del af dem, der søgte, var lokale og havde derfor et godt kendskab til centrene. For mange fungerede centrene som et samlingspunkt i lokalsamfundet og var derfor noget, de forbandt med noget positivt, hvilket vi hurtigt kunne aflæse gennem processen. Vi havde nogle gode samtaler med flere kvalificerede kandidater, hvoraf bestyrelsen valgte, hvem de ønskede at møde. Der var bred enighed i bestyrelsen om, at stillingen skulle gå til Ole Madsen, som vi havde searchet os frem til. Han havde mange års ledelseserfaring og mere specifikt næsten 15 års relevant brancheerfaring og kom senest fra en stilling som centerchef. Han var stærk både på det kommunikative, økonomiske og kommercielle og kunne fremvise nogle gode resultater, hvor han havde været med til at skabe udvikling i en lignende stilling. Samtidig havde han en interessant TT38-profil med mange toptalenter, hvilket vil sige, at han besidder et bredt spektrum af områder, som han trives i at arbejde inden for. Derudover hentede vi nogle gode referencer på ham, som beskrev ham som en rigtig dygtig leder både fagligt og personligt. Ole var derfor en meget kompetent kandidat, der passede rigtig godt ind i rollen på alle punkter.
Porsborgparken 8C, 9530 Støvring
Telefon: +45 93 97 59 75
E-mail: nysgerrig@asgaardrecruitment.dk
CVR: 37046477