Hvordan skriver man en enestående jobannonce?

SkabDenPerfekteJobAnnonce

Del dette indlæg

At skabe en jobannonce, der skiller sig ud fra mængden, er afgørende for at tiltrække de rette kandidater til din virksomhed. Det gør sig især gældende, hvis jobannoncen alene skal stå for at tiltrække kandidater, og man altså ikke har search som en del af sin rekrutteringsproces. Som erfarne rekrutteringseksperter har vi læst og udarbejdet adskillige jobannoncer og har dermed stor indsigt i, hvordan en effektiv jobannonce ser ud. Vi vil derfor komme med vores bedste tips til, hvordan du skriver en effektiv jobannonce, der tiltrækker de bedste kandidater.

1. Tænk over hvilke signaler jobtitlen sender

Først og fremmest er det vigtigt at gøre sig overvejelser omkring jobtitlen, og hvad den symboliserer. Forskellige jobtitler sender forskellige signaler i forhold til både lønniveau, status og ansvar. Derfor er det vigtigt at overveje, hvad jobtilten afspejler, og hvad din virksomhed kan tilbyde kandidaten. En præcis jobtitel, der afspejler den respektive stilling, vil motivere de rette kandidater til at læse videre og vække deres interesse for stillingen. Der er altså ingen grund til at pynte på titlen ved at gøre den ”større”, end den er, da du risikerer at skabe nogle urealistiske forventninger hos kandidaten, som virksomheden ikke kan leve op til. Du kan med fordel læse vores indlæg om Titlernes Magt for at blive klogere på, hvilke overvejelser, vi mener, man bør gøre sig, når det kommer til jobtitlen.

2. Hvordan ser dagligdagen i stillingen ud?

Jo mere konkret din jobannonce er, desto nemmere bliver det for kandidaten at fortælle dig, hvordan netop de matcher stillingen. Vi mener derfor, at en effektiv jonannonce indeholder en beskrivelse af, hvordan dagligdagen typisk vil se ud for den kommende medarbejder. Det involverer alt fra hvilke arbejdsopgaver og hvilket ansvar, der medfølger stillingen, til hvem medarbejderen vil være i kontakt med. Overvej også hvilke udfordringer, der kan opstå i stillingen, så du er sikker på at få en kandidat, der er rustet til at overkomme dem. Det kan ligeledes være, at stillingen indebærer mulighed for karriereudvikling, og i så fald vil det være en fordel at inddrage, da det viser, at virksomheden er villig til at investere i medarbejdernes fremtid. 

3. Hvad er succeskriterierne?

Gør det let for kandidaten at gennemskue, hvornår vedkommende har succes i stillingen. Vær konkret omkring de forventede krav til kandidaten i forhold til resultater og præstationer. Det skaber nogle realistiske forventninger til, hvilke arbejdsopgaver kandidaten vil stå overfor. Det kan samtidig fungere som en motivationsfaktor, idet kandidaten bliver bevidst om, hvad der er i vente. På den måde bliver kandidaten klædt ordentligt på til at varetage stillingen, og det vil øge chancen for, at den nye kandidat lykkes i stillingen. Vi mener, at det skaber de bedste forudsætninger for, at kandidaten er det rette match til at indfri virksomhedens visioner.

4. Fortællinger fra medarbejderne

Det er efter vores mening en fordel at tilføje jobannoncen et personligt touch, som skiller din virksomhed ud fra mængden. Derfor foreslår vi, at du integrerer fortællinger fra nuværende medarbejdere i din jobannonce. Det kan for eksempel være med citater eller endda en video, hvor en eller flere medarbejdere fortæller om deres personlige erfaringer med at arbejde i virksomheden. På den måde tilføjes en personlig og uformel dimension til annoncen, hvilket, vi mener, er særligt effektivt, når det kommer direkte fra en medarbejder snarere end ledelsen. Det vil sandsynligvis skabe større troværdighed og tillid hos potentielle ansøgere, som muligvis vil føle sig mere trygge i at søge stillingen.

5. Hvordan er kulturen i virksomheden?

Udover at en kandidat skal have den rette faglige ballast, mener vi, at det er mindst lige så vigtigt, at vedkommende passer ind i arbejdsmiljøet. Derfor kan en væsentlig tilføjelse til jobannoncen være at inddrage, hvordan kulturen er på arbejdspladsen. Hvordan er tonen for eksempel – formel eller uformel? Har I tradition for firmaarrangementer? Eller har I et bordfodboldbord til rådighed, når der er brug for at trække stikket i 5 minutter? Det kan være mange ting, der fortæller noget om, hvordan den konkrete hverdag forløber sig i lige netop jeres virksomhed. Det vil hjælpe jer med at tiltrække kandidater, der ikke blot er et match fagligt, men også personligt. Igen er det vigtigt, at man ikke lover mere, end man kan holde.

Ved at inkorporere disse 5 tips i dine jobannoncer tiltrækker du både kandidater, der er bedst egnede til fagligt at beskæftige stillingen, men du tiltrækker også kandidater, der er i tråd med virksomhedens kultur og værdier. Udover at tilføre din jobannonce værdi ved at tilføje ovenstående punkter, er vi også stødt på flere klassiske floskler, som vi mener, man bør være opmærksom på. Det kan du læse meget mere om i vores indlæg Sådan undgår du floskler i dine jobannoncer, så du er helgarderet, når du skal til tasterne. Husk, en vellykket jobannonce er nøglen til at skabe et stærkt fundament for ansættelsesprocessen samt den efterfølgende onboarding.

Husk, vi er altid her for at støtte dig i din søgen efter de perfekte kandidater. Vores ydelser spænder fra rekruttering til search og TT38. Du er altid velkommen til at kontakte os for at udforske, hvordan vi kan tilpasse vores løsninger til netop dine behov

Hvis du vil læse mere

Offboarding_Asgaard Recruitment

Offboarding – hvorfor er det vigtigt?

De fleste kender begrebet onboarding og forstår vigtigheden af at lande godt i et nyt job – mange virksomheder praktiserer også onboarding i større eller